info@makpremium.com

ANBI verantwoording

Biedt humanitaire hulp aan mensen in nood!

BELEIDSPLAN

Voorwoord:

Voor u ligt het beleidsplan van Stichting Salamo. Het plan omvat een overzicht van de doelstellingen en activiteiten en geeft inzicht in de werving en het beheer van de financiën. Het plan is opgesteld in het kader van de ANBI-regeling.

Stichting Salamo is
in 2011 opgericht ter ondersteuning van het werk van Klara Manceva. De steunstichting
verzorgt de fondsenwerving in Nederland en het beheer en beschikbaar stellen
van de gelden en goederen. Stichting Salamo opereert in Nederland uitsluitend
op een team van vrijwilligers, dat samen met het bestuur vele
draagvlakversterkende activiteiten uitvoert.

Kernprincipes en
uitgangspunten Stichting Salamo.

De doelstelling van
Stichting Salamo is het bieden van humanitaire hulp aan mensen in nood. De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken vanuit de visie vanuit het Christelijke geloof.

De stichting vormt haar vermogen door:

1. Subsidies en donaties
  2. Schenkingen, erfstellingen en legaten
  3. Alle andere opbrengsten en baten.

Over de
bestedingen

Stichting Salamo informeert haar donateurs door middel van publicaties op onze website en een persoonlijke bedankbrief.

Werkzaamheden

Werven van donateurs, giften en goederen ten behoeve van het werk van Klara Manceva Kasapov in Macedonië.

Opheffing van de
stichting

Indien Klara Manceva Kasapov niet meer in staat is om haar werk voort te zetten, zal de stichting zichzelf opheffen. Een eventueel batig saldo van de ontbonden stichting wordt zoveel mogelijk besteed overeenkomstig het doel van de stichting.

Beleid

De stichting is verantwoordelijk voor de werving van fondsen en goederen die nodig zijn voor de werkzaamheden van Klara Manceva Kasapov in Macedonië. Daarbij gelden de volgende gemeenschappelijke beleidsuitgangspunten: De fondsenbehoefte van Klara Manceva Kasapov en de wervingscapaciteit moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De Stichting is volledig transparant. Klara Manceva Kasapov legt aan de stichting verantwoording af over de gebruikte gelden en verstrekte goederen. Deze verantwoording is voor alle donateurs en belangstellenden in te zien via de jaarrekening op de website van de stichting. De geworven opbrengsten en goederen zijn afkomstig van particuliere sponsors (eenmalig of periodiek), kerken, scholen, verenigingen en bedrijven.

Besteding van
opbrengsten

Aanwezige fondsen en reserves worden, conform de statutaire doelstelling besteed aan de uitvoering van het werk van Klara Manceva. Jaarlijks evalueert de stichting het werk van Klara Manceva in haar jaarvergadering. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is de relatie met stichting en de donateurs.

Vermogen

Het vermogen van de stichting wordt gevormd door sponsorbijdragen en giften. Het verkregen vermogen wordt uitsluitend ingezet voor binnen de doelstelling passende werkzaamheden in Macedonië. Na afloop van een (afgesloten) boekjaar wordt door de penningmeester jaarstukken opgemaakt (incl. balans en resultaatrekening; in te zien op de website), waarmee rekening en verantwoordelijkheid wordt afgelegd aan het bestuur.

Beschikken over
het vermogen

Beschrijving van de taakverdeling en bestuurdersverhoudingen binnen het bestuur. (Bron: oprichtingsakte/statuten)

Bestuur

Het bestuur van de stichting bestaat uit drie leden en is statutair vastgesteld. Het bestuur bestaat uit Klara Manceva Kasapov, voorzitter en oprichtster van de stichting. Omschrijving van de uitvoering van het beleid en toezicht daarop door het bestuur.

Het bestuur en de vrijwilligers

Het bestuur en de vrijwilligers van de stichting werken geheel vrijwillig en ontvangen geen vergoeding. Gemaakte kosten ten behoeve van de stichting kan men na overleg met het bestuur declareren bij de stichting. Hierbij dient men de nota’s/rekeningen van de gemaakte kosten te overhandigen.

Beschrijving administratieve organisatie

De verantwoording voor de financiële werkzaamheden van de stichting ligt bij de penningmeester van de stichting. Alle financiële werkzaamheden worden gecontroleerd en verwerkt door de haar.

De financiële werkzaamheden omvatten o.a.:

• Alle voorkomende werkzaamheden t.b.v. het voeren van de Financiële administratie.
  • Het onderhouden van contacten met financiële instellingen (o.a. belastingdienst en ANBI).
  • Het samenstellen van de jaarrekening

De voorzitter van de stichting beheert de bankrekeningen en onderhoudt het contact met de bankinstelling.

Samenvatting/praktische
invulling:

Per activiteit of project wordt een begroting opgesteld. Wanneer te weinig liquide middelen beschikbaar zijn, vindt aanvullende werving van incidentele giften plaats t.b.v. de specifieke activiteit of het specifieke project. Onderdeel van de jaarstukken vormen balans, staat van baten en lasten, welke uiteindelijk uitmonden in het jaarverslag (feitelijk externe verantwoording).

Voor een cijfermatig overzicht van de uitkeringen conform doelstelling verwijst de stichting naar de website.

Het jaarlijks geworven vermogen wordt veelal zo direct mogelijk besteed. De indirecte kosten zijn minimaal en hebben louter betrekking op uitgaven als bankadministratie- en overboeking kosten, inschrijving kamer van koophandel, onkosten nieuwsbrieven en website beheer.

Alle opbrengsten en kosten worden in beginsel verantwoord in de periode waarop zij betrekking hebben. Alle opbrengsten (schenkingen) worden als opbrengst verantwoord in het boekjaar waarin zij door de stichting worden ontvangen.

Hier onder zijn de jaarrekeningen van Stichting Salamo te vinden. De bedragen zijn in euro’s.

Jaar rekening 2016
Kringloopwinkel omzet22100Humanitaire hulp9240